- Szczegóły
- Stanisław Sumera
- Odsłony: 1236
11 czerwca bieżącego roku, w wieku 94 lat, do Niebieskiej Eskadry przeniósł się kapitan Edmund Próchnicki. Był członkiem Stowarzyszenia Lotników Polskich i pełnił w tej organizacji szereg odpowiedzialnych funkcji. Urodził się w 1927r w województwie białostockim, w chwili wybuchu II wojny światowej miał więc 12 lat. Wojenne losy, jak wielu innych mieszkańców wschodnich rubieży Polski, rzuciły Go wraz z rodziną na Syberię, aż nad rzekę Ob. Pracował niewolniczo w Tajdze przy wyrębie drzew a później przy uprawie bawełny. W 1942r, na wieść o formowaniu się Polskiego Wojska, opuścił kołchoz i wędrując przez kilka dni pieszo dotarł do miejscowości Suzak, gdzie formowała się polska 5 Dywizja Piechoty. Dalsza droga wiodła przez Teheran i Bagdad do Palestyny, gdzie rozpoczął naukę w Szkole Lotnictwa dla Małoletnich. Z Palestyny, poprzez Egipt, Madagaskar, Afrykę Południową i Zachodnią dotarł, w sierpniu 1943r, do Anglii już jako technik - mechanik lotniczy. Służył w kilku polskich dywizjonach lotniczych a po zakończeniu wojny, w 1947r wrócił do Polski. Pracował w różnych branżach jako robotnik a później na stanowiskach kierowniczych. W 1981 roku przeszedł na emeryturę. Działał w Stowarzyszeniu Lotników Polskich, Związku Inwalidów Wojennych, Związku Sybiraków i Stowarzyszeniu Synów Pułku. Był odznaczony licznymi orderami i odznaczeniami, między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Czynu Bojowego i Orderem Świętego Stanisława.
Zmarłego pożegnał poczet sztandarowy Stowarzyszenia Lotników Polskich a nad urną przemówił ppłk pil Ryszard Karpiński.
- Szczegóły
- Stanisław Sumera
- Odsłony: 1266
Porucznik Pilot Stanisław Latwis jest postacią powszechnie znaną w środowisku lotniczym i nie tylko. Jego niełatwą drogę do lotnictwa opisał Janusz Meissner w książce "Pilot Gwiaździstego znaku". W 1927 roku dostał się do Szkoły Podchorążych Inżynierii, którą ukończył w 1930 roku. Jednocześnie samodzielnie przygotowywał się teoretycznie z zakresu programowego obowiązującego w Szkole Podchorążych Lotnictwa. Uczęszczał również na wykłady z przedmiotów lotniczych na Politechnice Warszawskiej. Po promocji oficerskiej wyjechał do Francji, gdzie pracował w przemyśle lotniczym. Po powrocie do Polski podjął ponowną próbę dostania się do dęblińskiej uczelni. Za zgodą szefa Departamentu Aeronautyki Ministerstwa Spraw Wojskowych złożył eksternistycznie egzaminy z ponad dwudziestu przedmiotów w dęblińskiej Szkole Podchorążych, co było wyjątkowym wydarzeniem w historii szkoły. Po odbyciu lotów warunkowych, w marcu 1931 roku zdobył uprawnienia obserwatora lotniczego. Nie rezygnował z planów zostania pilotem wojskowym. Najpierw uzyskał licencję sportową pilota w Aeroklubie Warszawskim, następnie odbywał loty szkolne w CWOL w Dęblinie. W końcu wyrażono zgodę na ukończenie przez niego szkolenia praktycznego. Po uzyskaniu uprawnień pilota wojskowego, otrzymał przydział do eskadry bombowej 1 Pułku Lotniczego w Warszawie. W latach 1932–1933 ukończył w Grudziądzu kursy dla pilotów myśliwskich. Następnie rozpoczął służbę w 111 Eskadrze Myśliwskiej (Kościuszkowskiej) 1 Pułku Lotniczego w Warszawie.
W 1934 roku Latwis rozpoczął przygotowania do zawodów Challenge 1934 jako najmłodszy członek polskiego zespołu uzyskując wysoką ocenę. Od marca 1935 roku pracował w Dęblinie jako instruktor-pilot. Zginął 29 maja 1935 r. w Dęblinie śmiercią lotnika w czasie lotu szkolnego z uczniem na samolocie Potez XV. Pochowany został na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. Stanisław Latwis miał dwie pasje – lotnictwo i muzykę. To właśnie z jego inicjatywy powstał w 1933 roku Marsz lotników. Do opracowanej przez Latwisa muzyki (na kanwie Marsza kosynierów) słowa napisała Aleksandra Zasuszanka. Marsz lotników od razu zyskał ogromną popularność i rok później wydany na płytach „Syreny” w wykonaniu Chóru Juranda.
W rocznicę śmierci porucznika pilota obserwatora Stanisława Latwisa, jak co roku, członkowie organizacji lotniczych zbierają się na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie przy Jego grobie.
- Szczegóły
- ZG SLP
- Odsłony: 1151
W imieniu Zarządu Głównego, w ślad za telefoniczną informacją, mam zaszczyt poinformować Naszych Członków, że z dniem 30 czerwca (zwyczajowo ostatnia środa miesiąca godz. 16.00) w Klubie "AWIATOR" Pierwszej Bazy Lotnictwa Transportowego ul. Żwirki i Wigury, wznawiamy co miesięczne Zebrania Ogólne, z zachowaniem obowiązujących wymogów sanitarnych, Na najbliższym Zebraniu, POPANDEMICZNE SPRAWOZDANIE ZARZĄDU, oraz referat naszego Członka płk w st. sp. prof. dr. n. med. KRZYSZTOFA KLUKOWSKIEGO.
Klub 1.Bazy Lotnictwa Transportowego
ul. Żwirki i Wigury 1c
00 – 909 Warszawa
DO MIŁEGO ZOBACZENIA!
- Szczegóły
- Kazimierz Pogorzelski
- Odsłony: 1089
Wielka wojna powietrzna - uczestnicy, przebieg i wynik bitwy
W historii II Wojny Światowej wielka batalia lotnicza, jaka rozegrała się w okresie lipiec – październik 1940 roku nad Wielką Brytanią i Kanałem La Manche, znana jako „Bitwa o Anglię”, zajmuje szczególne miejsce. Była to zakrojona na szeroką skalę wojna powietrzna, starcie walczących stron z użyciem wyłącznie lotnictwa. Zwycięski dla aliantów wynik przesądził o porzuceniu przez Niemcy planu inwazji na Anglię, co miało decydujący wpływ na dalszy przebieg wojny.
Niemcy podjęli zmasowaną ofensywę lotniczą przeciwko Wielkiej Brytanii, aby zdobyć panowanie w przestrzeni powietrznej oraz zniszczyć infrastrukturę obronną, przemysłową i komunikacyjną, w celu stworzenia warunków do przeprowadzenia morskiej i lotniczej operacji desantowej. Luftwaffe rzuciła ogromne siły, mając przewagę w ilości samolotów zarówno bombowych jak i myśliwskich. Początkowo walki toczyły się w rejonie Kanału la Manche, później przeniosły się w głąb wyspy, gdzie Niemcy bombardowali lotniska RAF, zakłady przemysłowe i miasta. Niemieckie lotnictwo atakowało w dzień i w nocy, a brytyjskiemu zaczynało dramatycznie brakować pilotów. Mimo wcześniejszych wątpliwości zadecydowano wykorzystać potencjał jaki stanowili piloci zagraniczni, którzy znaleźli schronienie w Wielkiej Brytanii, w tym duże zasoby lotników polskich.
- Szczegóły
- Stanisław Sumera
- Odsłony: 1308
W 100 lecie Lotnictwa Polskiego odsłonięto w Warszawie pomnik Chwała Lotnikom Polskim. W ten sposób został oddany hołd polskim lotnikom, którzy walczyli i zwyciężali ale też ginęli w różnych konfliktach zbrojnych na całym świecie a Ich groby rozsiane są po całym ziemskim globie. Pomnik powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP oraz innych organizacji i stowarzyszeń lotniczych. 25 maja 2021 r, u stóp pomnika Chwała Lotnikom Polskim zgromadzili się przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń lotniczych oraz goście by uroczyście odsłonić tablicę pamiątkową poświęconą 100. rocznicy powstania Pierwszego Pułku Lotniczego. Między innymi przybyli: Prezes Oddziału Mazowieckiego SSLW - gen. bryg. pil. Roman Harmoza, Inspektor Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Jacek Pszczoła, dowódca 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego płk dypl. pil. Krzysztof Stobiecki, wiceprezes Stowarzyszenia Lotników Polskich ppłk pil. Ryszard Karpiński, prezes Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa mgr inż. Lesław Karst.
Tekst Stanisław Sumera
Zdjęcia Waldemar Kwiatkowski
- Szczegóły
- Stanisław Sumera
- Odsłony: 1205
W dniu 11 maja 2021r obchodziliśmy 95. rocznicę urodzin legendy polskiego lotnictwa - pana magistra inżyniera Ryszarda Witkowskiego, pilota doświadczalnego, instruktora lotniczego, autora wielu książek, publikacji i podręczników lotniczych.
Urodził się 9 maja 1926r w Milanówku. W czasie II wojny światowej był żołnierzem Armii Krajowej, za czyny wojenne został odznaczony między innymi Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski i Medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.
Z lotnictwem zetknął się jeszcze przed wojną na kursach modelarskich. Tuż po zakończeniu wojny, w 1945 rozpoczął szkolenie szybowcowe zdobywając srebrną odznakę szybowcową. W 1947r uzyskał licencja pilota samolotu i zaczął pracę w Głównym Instytucie Lotnictwa w Warszawie. W 1949r został aresztowany za przynależność do AK i aktywną działalność w tej formacji. Jednocześnie zwolniono go z pracy w Instytucie i pozbawiono prawa latania. Do pracy w GIL powrócił na początku 1955r, wtedy też przywrócono mu licencję pilota i prawo do latania w aeroklubie. W tym samym roku jako jeden z pierwszych Polaków uzyskał licencję pilota śmigłowca. Latał na eksperymentalnym śmigłowcu BŻ-1 GIL. Na śmigłowcu SM-1 ustanowił rekord świata w czasie wznoszenia na 3000 metrów w klasie śmigłowców z silnikiem tłokowym, wykonał pierwsze w Polsce górskie lądowanie śmigłowcem na górze Żar. Sanitarną wersją tego śmigłowca wykonywał pierwsze w kraju loty w górach. W 1969r Rosjanie zaprosili go do lotów na dwuwirnikowym śmigłowcu współosiowym Ka-26, Witkowski był pierwszym obcokrajowcem pilotującym ten śmigłowiec. Uczestniczył przy procedurach wprowadzania do polskiego lotnictwa śmigłowców Mi-8 i Mi-6. Latał w wielu krajach, między innymi w Jugosławii, Szwecji, Libii, Kanadzie, Indonezji i w Nigerii. Wykonywał loty na zlecenie wielu organizacji międzynarodowych – ONZ, WHO i FAO. Był członkiem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej w Ministerstwie Komunikacji i członkiem Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Był prezesem Klubu Pilotów Doświadczalnych, delegatem Polski do Komisji Wiropłatowej FAI i współorganizatorem Śmigłowcowych Mistrzostw Świata. W marcu 2017 r. w Lozannie, Międzynarodowa Federacja Lotnicza przyznała mu Złoty Medal Wiropłatowy w uznaniu zasług dla popularyzacji sportu śmigłowcowego.
Organizatorem 95. rocznicy urodzin pana mgr inż. Pilota Ryszarda Witkowskiego był Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa. W uroczystości uczestniczyło wielu gości, wśród nich także delegacja Stowarzyszenia Lotników Polskich.
Tekst i zdjęcia Stanisław Sumera
- Szczegóły
- Stanisław Sumera
- Odsłony: 1301
5 maja 2021r. delegacja Stowarzyszenia Lotników Polskich została zaproszona na uroczystość odsłonięcia i poświęcenia tablicy, upamiętniającej patrona Szkoły Podstawowej nr 1 w Radzyminie – ppłk pilota Mariana Pisarka, która miała miejsce w Kolegiacie Radzymińskiej. W trakcie uroczystości minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak udekorował sztandar szkoły Złotym Medalem Za Zasługi Dla Obronności Kraju.
Ppłk pilot Marian Pisarek urodził się w Łosiu, w pobliżu Radzymina. Był absolwentem Oficerskiej Szkoły Piechoty ale w1935 odbył przeszkolenie lotnicze w Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie. We wrześniu 1939 walczył w składzie lotnictwa Armii Pomorze i uzyskał 1 i ½ zestrzelenia. W czasie kolejnych lat II wojny światowej walczył we Francji a następnie w Anglii, w słynnym Dywizjonie 303 i 308. Był dowódcą Dywizjonu 308 i dowódcą Pierwszego Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. Zginął w walce powietrznej 29 kwietnia 1942 roku. Na Liście Bajana figuruje na 7 pozycji z 12 pewnymi zestrzeleniami, 1 prawdopodobnym i 2 uszkodzonymi samolotami. Odznaczony Złotym i Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari, czterokrotnie Krzyżem Walecznych, dwukrotnie Medalem Lotniczym oraz brytyjskim Distinguished Flying Cross.
Tekst Stanisław Sumera
Zdjęcia Andrzej Szymczak.
- Szczegóły
- Ryszard Karpiński
- Odsłony: 1163
W dniu dzisiejszym o godz. 12.00. W t.zw. "Rocznicę zakończenia II-Wojny Światowej", (wcześniej był to 8 maja Dzień Zwycięstwa) jak co roku o tej samej porze (po zmianie Posterunku przy Grobie Nieznanego Żołnierza). delegacja Stowarzyszenia Lotników Polskich w składzie: Prezes-płk pil. Kazimierz Pogorzelski, V-ce Prezes ppłk pil. Ryszard Karpiński, w asyście naszego Pocztu Sztandarowego z asystą: ppłk Antoni Jankowski, ppłk Mirosław Czechowski, chorąży Jerzy Dawyniak, złożyliśmy wiązankę biało-czerwonych róż. Oddaliśmy należny hołd naszym Przodkom poległym na wszystkich frontach tej okrutnej wojny! Nie jest to forma: zlecona ani nakazana jakimś aktem, ani sugestią, lecz płynąca samoistnie z głębi serca i duszy Polskiego Żołnierza! Tuż za nami swoją wiązankę również z biało-czerwonych kwiatów złożyła dwuosobowa delegacja jednej z partii politycznych. Mimo istniejących anomalii pogodowych, jak na lotników przystało, "wstrzeliliśmy" się w sprzyjające warunki! Do zobaczenia za rok o stałej porze!
Tekst: Ryszard Karpiński
Zdjęcia: Rafał Oleksiewicz
- Szczegóły
- Stanisław Sumera
- Odsłony: 1197
3 Maja 1791 r. została uchwalona przez Sejm Wielki, zwany również Czteroletnim, pierwsza w Europie i druga na świecie, po Stanach Zjednoczonych, spisana konstytucja. W 2021r roku przypadła 230. rocznica tego wydarzenia. Jest to bardzo ważna data gdyż honoruje pozytywne i radosne wydarzenie w historii Polski.
Na ogół świętujemy rocznice związane z klęskami i tragediami narodowymi oraz rocznice bitew oddając hołd poległym. Z tą datą kojarzy się zupełnie inne wydarzenie.
Z okazji kolejnej rocznicy przyjęcia przez Sejm Konstytucji Majowej odbyło się szereg wydarzeń i uroczystości. Z powodu ograniczeń pandemicznych obchody Święta Konstytucji 3 Maja były skromniejsze niż w latach minionych. Nie mniej członkowie Stowarzyszenia Lotników Polskich uczcili to Święto składając kwiaty i zapalając pamiątkowe znicze na Polu Mokotowskim, w miejscu pierwszego lotniska w Warszawie, pod Pomnikiem Lotników Poległych w II Wojnie Światowej i na płycie Grobu Nieznanego Żołnierza.
Tekst Stanisław Sumera
Zdjęcia Marcin Szaliłow
- Szczegóły
- ZG SLP
- Odsłony: 1436
Najserdeczniejsze życzenia świąteczno - wielkanocne!!
Wszystkim członkom stowarzyszenia lotników polskich naszym sympatykom i <<wszystkim Polakom>>:
składa prezes Stowarzyszenia Lotników Polskich, płk. pil, mgr inż. Kazimierz Pogorzelski z Zarządem Głównym.
Wesołego Alleluja!!!
- Szczegóły
- ZG SLP
- Odsłony: 1306
Drogi jubilacie Stanisławie!!! Twoje 69 urodziny przyjaciele chcą utrwalić nie tylko słownie wypowiedzianymi życzeniami, co jest ulotne i już zginęły gdzieś w eterze, ale dowodem pisanym do którego będziesz mógł zawsze wrócić i przypomnieć sobie zapomniane twarze i życzenia. Życzenia osób wymienionych w laurce urodzinowej są uzgodnione z każdą osobą. Stasiu, życzę tobie miłego odbioru przesłanej laurki, która ma swoją wielką wartość, albowiem występują tam zacne osoby stanowiące grono twoich przyjaciół, tak jak i ty, pasją lotniczą pochłoniętych. Pozdrawiam Andrzej.
- Szczegóły
- Stanisław Sumera
- Odsłony: 1438
14 marca bieżącego roku mija 41 lat od katastrofy samolotu Ił-62 „Mikołaj Kopernik” należącego do Polskich Linii Lotniczych LOT. Tragedia wydarzyła się podczas podchodzenia do lądowania na warszawskim lotnisku Okęcie. Zginęło 77 pasażerów, m.in. piosenkarka Anna Jantar, i dziesięciu członków załogi. Wśród ofiar katastrofy było: 52 obywateli Polski, 28 USA, 4 dawnego ZSRR i 3 byłego NRD. Wiele okoliczności tragedii zostały wyjaśnione dopiero kilkanaście lat temu. Na początku lat 90. ub. wieku, w miejscu katastrofy postawiono pomnik poświęcony ofiarom tej katastrofy i tablice pamiątkowe z ich nazwiskami. Przy skrzyżowaniu Alei Krakowskiej i ulicy Pawła Lipowczana - kapitana samolotu Ił 62 który uległ katastrofie, jest pomnik poświęcony załodze samolotu. W rocznicę katastrofy władze warszawskiej dzielnicy Włochy, pracownicy PLL LOT oraz członkowie stowarzyszeń i organizacji lotniczych składają kwiaty i zapalają znicze. Wspominamy też ofiary tej katastrofy. Od wielu lat aktywnie uczestniczą w tej uroczystości członkowie Stowarzyszenia Lotników Polskich.